Jdi na obsah Jdi na menu
 


Organizace armády

Je mnoho způsobů jak přistoupit ke hře. Někdo se zaměřuje především na strategickou část a nechává si bitvy generovat počítačem, někdo taktickou část hraje stylem "všechno do útoku" a někdo si hru vychutnává a pokouší se porazit nepřítele brilantní taktikou. Nutno podotknout, že zvládnutí taktické části vám může zachránit i předem ztracené bitvy.


Formace

Možná teď mávnete rukou a řeknete si, že na výběru formace, obzvlášť když jsou jen tři, nic není. Zdání ale může klamat a použití správné formace ve správný čas může mít velký význam na výsledek bitvy.


Těsná (Close)

Těsná formace je základní útvar pro všechny jednotky. Je bez debaty nejvýhodnější v boji muže proti muži, kde je důležité, aby se většina vojáků co nejdříve zapojila do boje. Podstatné je také to, v kolika řadách vojáci stojí. Některé typy jednotek (zejména ty vybavené kopím) se při seřazení do čtyř řad stávají prakticky neprorazitelné a vojáci se v nich zapojují všichni do boje. Z zásadě záleží na délce zbraně, kterou disponují.


Volná (Loose)

Tato formace, kdy se vojáci rozptýlí po velké ploše je nejvhodnější, je-li vojsko pod nepřátelskou palbou. Zásah je tak méně pravděpodobný a vojáci mají navíc prostor uhýbat pře šípy. Systém hry jim proto v této formaci přiděluje dodatečný bod k brnění. Ale pozor! V žádném případě v rozptýlené formaci nevstupujte do boje muže proti muži. Nepřítel snadno pronikne mezi tvé vojáky a ti budou bojovat proti přesile. Naprosto vražedná je pro kopiníky, kteří se spoléhají především na těsnou linii a byli by snadno zmasakrováni.

Nevýhodná pro přímý boj je také proto, že je penalizována nižší morálkou. Každý voják se bude cítit více ohrožen, neboť se mu nebude dostávat podpory od souseda. A nakonec ještě jedna nevýhoda. Jednotka v této formaci se neúměrně zvětšuje, je hůře ovladatelná a v některých případech si dokonce velitel ani nemusí všimnout, že se blíží nepřítel.


Klín (Wedge)

Může se nám zdát, že klín je ideální formace pro útok. Není však tak jednoduché a vždy je třeba dobře uvážit, jestli jej použít. Je-li jednotka v klínové formaci, semknou se vojáci do trojúhelníkového tvaru. V boji se pak chovají mnohem agresivněji než obvykle. Bojový systém tuto situaci simuluje tak, že přidá 3 k útočnému faktoru a stejně bodů odebere z obranného. Co to způsobí je zřejmé - větší ztráty. Nenechávejte tedy jednotku v klínové formaci, pokud právě neútočí.

Kdy tedy použít klínovou formaci? Nejlepší je použít ji proti nepříliš odolným jednotkám, tedy tam, kde je předpoklad rychlého vítězství a zahnání nepřítele. Může se použít také za situace, kdy více jednotek útočí na jednoho nepřítele a je žádoucí, aby si vzájemně nepřekáželi. Lze ji také použít k proražení slabé linie a útoku na jednotku za touto linií. Ale pozor, aby vám zbývající vojáci nevpadli do boků. Nevýhodou formace je, že v počáteční fázi útoku je zapojeno málo vojáků.


Útočné režimy

Druhou důležitou věcí je vydání správných operačních rozkazů. Každý typ jednotky potřebuje odlišný přístup a odlišné rozkazy


Podle libosti (AT Will)

Vztahuje se pouze na jednotky vyzbrojené zbraněmi pro boj z blízka. V tomto režimu budou jednotliví vojáci opouštět formaci a hledat si samostatně nepřátelského protivníka poté, co se tvá jednotka přiblíží k nepříteli. Není příliš vhodné využívat tento příkaz pro jednotky vybavené kopím. Ty je lepší držet v řadách těsně u sebe.


Držet formaci (Hold Formation)

Tento režim naopak přikazuje vojákům, aby dodržovali formaci. Mohou se nepatrně vzdálit, ale jinak neustále drží svou pozici. Tento příkaz se používá zejména při obranných bitvách, kdy je žádoucí držet své muže těsně u sebe. Dobrou taktikou také je zastavit takovou jednotkou postup nepřítele a vpadnout mu do boků mobilnějšími jednotkami. Jelikož se jedná o obranný příkaz, dostává jednotka bonus +2 obrana a -2 útok.


Odstup (Skirmich)

V tomto modu se jednotka vyhýbá přímému boji muže proti muži. Pokud velitel jednotky zpozoruje, že se nepřítel přiblížil, automaticky přikáže ústup. Využívá se především pro jednotky slabší a mobilnější než jsou nepřátelské. Pokud si velitel jednotky nevšimne, že se nepřítel přiblížil, může být jednotka napadena a proto je třeba dávat si na takové situace pozor. Naopak je to návod, jak útočit na nepřátelské oddíly v tomto režimu - útok z boku nebo ze zálohy.


Držet pozici (Hold Position)

Tento režim může být zapnutý nebo vypnutý a ovlivňuje chování jednotky jako celku (oproti od příkazu Držet formaci, který se vztahuje jen na vojáky uvnitř jednotky). Ideální využití je při bránění úzkého průchodu, mostu, brány atd. Po vydání příkazu nastane:

  • jednotka nezmění směr pohledu, ani se nevydá kupředu proti nepříteli, aby na něj zaútočila
  • pokud bude střílet ze střelných zbraní, nezačne pronásledovat prchající cíl, který se dostane z dostřelu
  • pokud je jednotka vytlačena z pozice, k jejímuž držení byla určena, pokusí se tuto pozici následně opět zaujmout
  • pokud se jednotka střetne s nepřítelem a její protivník se obrátí na útěk a přestane útočit, nebude jej jednotka pronásledovat, pokud není její morálka na stupni Impetuous. U disciplinovaných jednotek je menší pravděpodobnost, že se dostanou do tohoto stavu


Střelba podle libosti (Fire AT Will)

Tento režim se vztahuje pouze na střelecké jednotky a je to jejich základní nastavení s výjimkou dělostřelectva. Jednotka v tomto modu střílí na nepřítele, který je nejblíže před ní. Výjimkou je pouze situace, kdy tato jednotka se nachází v boji muže proti muži s vlastní jednotkou. Předejde se tak způsobení vlastních ztrát. Já osobně ve většině bitev toto nastavení ihned vypínám, neboť způsobuje plýtvání municí a raději určuji cíle osobně.


Dělostřelectvo a obléhání

Dělostřelectvo je v Medievalu brutálně účinné, pokud je správně umístěno a použito. Takže se podíváme na to, jak je správně použít.

Základem je umístit dělostřelectvo tak, aby mohlo vůbec něco zasáhnout. Při rozmisťování jednotek si nejprve dobře rozmyli kam je postavíš. Jakmile je jednou umístěno, nelze s ním už hýbat! Zejména při obléhání hradu je třeba dávat pozor na to, aby obléhací stroje mohly zasáhnout hradby. I zde platí samozřejmě pravilo, že čím výše tím lépe. Získáš tím větší dostřel a současně snížíš riziko ostřelování nepřítelem. Jednotky vyslané ke zničení tvého dělostřelectva budou "funět" do kopce, zatímco ty je můžeš ostřelovat. Ukazatelem myši se můžeš ověřit, jaké území bude moci tvá jednotka postřelovat.

Většina děl a praků má navíc minimální dostřel stejně jako maximální, V praxi to znamená, že jakmile nepřátelská jednotka postoupí příliš blízko, dostane se do mrtvého úhlu a ty na ni nemůžeš střílet. Do tohoto prostoru je dobré umístit nějakou pěší jednotku, která nepřítele zastaví a neumožní mu dostat se do přílišné blízkosti posádky, která by okamžitě utekla. Zároveň zde nehrozí, že bude tvá jednotka omylem zasažena dělostřelbou.

Některá děla nebo praky se dokáží otáčet v úhlu 360 stupňů. Větší stroje to však dělat nemohou. Obecně platí, že velké nepohyblivé stroje to kompenzují větším dostřelem. Dělostřelecké jednotky by měly být umístěny tak, aby mohly krýt pravděpodobné útočné trasy nepřátel a zároveň se vzájemně podporovaly, případně vykrývaly "mrtvé" zóny. Pokud by se snad nepříteli nechtělo do oblasti, na kterou je zaměřeno tvé dělostřelectvo, není nic snazšího, než ho do těchto míst nalákat lehkou jízdou nebo jízdními lukostřelci.

Dělostřelectvo se stává přesnějším, čím více střel na daný vypálí, neboť se postupně zastřeluje. jestliže se musí pootočit za svým cílem nebo často mění cíl, přesnost střelby se ztratí a posádka se musí znovu zastřelovat. Střílej proto spíše na stojící nebo pomalu se pohybující cíle a hlavně dej obsluze čas, aby se zastřílela. Ideálním cílem jsou samozřejmě stojící, těsně semknuté formace. Obsluha s vysokou úrovní odvahy dokáže vystřelit první ránu a minout cíl jen o několik metrů. Nezapomeňte, že střely z děl a praků jsou velké a mnohé se při dopadu několikrát odrazí. To zvyšuje šanci na zabití nepřátelských vojáků. Dopadne-li taková koule do středu nepřátelské formace způsobí ohromné ztráty a jednotka přijde také o slušnou porci morálky.

Čím větší dělo nebo prak je, tím více mužů ho musí obsluhovat. Obsluha má přitom minimální počet a maximální efektivní počet. Pokud je zabito z obsluhy tolik mužů, že jejich počet klesne pod hodnotu maximálního efektivního počtu, nebude zbytek posádky dost rychlý a efektivní při obsluze zbraně mezi výstřely. Pokud poklesne počet členů obsluhy pod minimální počet, bude dělo či prak nepoužitelný. Některá děla nebo praky mají "rezervní" osádku, která doplňuje ztráty. Ostatní takovou možnost nemají a proto je třeba obsluhu zuřivě bránit, jinak efektivita těchto zbraní klesne již po ztrátě jediného muže.

Nepřátelská děla a praky můžeš zničit tím, že na ně budeš střílet svými vlastními stroji nebo přímým fyzickým útokem. bohužel ve většině případů se počítač chová dost stupidně a umístí své dělostřelectvo aniž by je chránil. Stačí poslat rychlou jízdu, odehnat mu posádky a stroje zničit. Některá děla nejsou nebezpečná jen pro nepřítele, ale i pro svoji obsluhu. Buď opatrný a nespoléhej se na moždíře, obléhací děla a poloviční děla. Každé takové dělo má zaručený bezpečný počet výstřelů, ale jakmile se tato kvóta vyčerpá, stoupá při každém další výstřelu riziko roztržení hlavně, zničení zbraně a způsobení výbuchu ohrožujícího i okolní jednotky. Nejrizikovější jednotkou je moždíř, kde po třetím vypálení má každý další výstřel desetiprocentní riziko exploze. zajímavou možností je užít pohledu "letící střely". Pokud klikneš na dělo či prak pravým tlačítkem myši a z menu vybereš variantu Follow Projectiles. Tím přikážeš bitevní kameře "jízdu" na každém projektilu vystřelenému z dané zbraně. Opakovaným zadáním se vrátíš do normálního zobrazení.

Na závěr zopakuji pár rad pro obléhání, i když většina je asi známá.

  • Při dobýváni hradu se snaž prorazit hradby na více místech. Posádka hradu bude muset rozdělit své síly.
  • Pokud není jiný cíl, než dobytí hradu, směřuj vždy nejkratší cestou k nepřátelské velitelské jednotce. Při zabití nebo zahnání velitele se složí celá obrana hradu.
  • Využij veškeré střelivo praků na oslabení jednotek umístěných v hradu.
  • Použij jednotky vybavené pavézou. Mohou se dostat snadno k hradu bez větších ztrát
  • Nemáš-li dělostřelectvo a hrad není příliš opevněn, obětuj jednotky sedláků k proražení hradeb a své lepší jednotky si ponechej v záloze

Náboženství v Medieval?

V Medieval: Total war je náboženství a víra, má nějaký význam nebo je to jen nějaký doplňkový ukazatel u popisu provincií?

V žádném případě! Ač se to třeba nezdá hraje víra v Medievalu dosti velkou a podstanou roli. Každý národ má od začátku určeno své hlavní náboženství. Ve střední a západní evropě je to katolické křesťanství, ve východní evropě a v malé asii je to orthodoxní křesťanství a v africe a na blízkém východě islám. U popisu provincií (pravý klik na provincii) je vždy pod loyalitou a zeal( což je náboženské zapálení) je vždy zobrazeno, jaké procento obyvatel vyznává kterou víru. Nejlepší je když naprostá většina obyvatel provincie vyznává víru která je vašemu národu vlastní.

Každý národ může stavět náboženské jednotky těch je několik druhů a pro každé náboženství jiné. Tyto jednotky konvertují obyvatelstvo na svou víru, takže si zvýšite procento obyvatel, které vyznává vaši víru. Také ale můžete s těmito jednotkami konvertovat obyvatele cizích provincií. Pokud vám v některé vaší provincii cizí kněží zkonvertovali obyvatele tak se to snažte napravit, protože pokud v provincii většina obyvatel vyznává jinou víru než je ta vaše, hrozí nebezpečí náboženských bouří, což je nepříjemné zvlášť když je takto postižená provincie ve vašem týlu. Některé z těchto náboženských jednotek (u křesťanů kardinál a u muslimů Immam) zvyšují také v provincii náboženské zapálení (zeal). Toto má význam hlavně pro Křížové výpravy a Džihád. Když Křížová výprava nebo Džihád prochází přes provincii přidá se k ní tím víc vojska čím višší je hodnota zeal.

Křížové výpravy se vysílají do nekřesťanských provincií na jejich dobytí. Je to vlastně rozšiřování křesťanství. Džihád , což je vlastně svatá válka, je zase obraného typu a vysílá se do jakékoliv provincie která vám byla sebrána. Za vojsko, které je v Křížové výpravě nebo v Džihádu neplatíte žold. Ale až Křížová výprava či Džihád splní svůj účel zruší se a vojsko v ní přejde pod vaše velení a od té doby už za ně žold platíte. Křížové výpravy můžou postupovat i přes cizí provincie, když přes vaše území bude chtít projít křížová výprava můžete se rozhodnout zda ji pustíte nebo ne, pokud ji nepustíte znamená to vyhlášení války státu který Výpravu vyslal, když ji pustíte přejde přes vaše území přbere jednotky a půjde dál.

Křížová výprava bere v každé provincii i část jednotek, které se v ní nacházejí. Pokud Křížová výprava dlouho stojí na jednom místě, začnou ji vojáci opouštět. Křížová výprava však ke svému cíli může jít pouze nejkratší cestou. Takže pokud nelze přes některou provincii projít, ať už vás do ní nepustí nebo je nepřátelská a obsazená velkou armádou , nelze ji nějak obejít pouze v tom případě že cesta by byla stejně dlouhá. Pro Džihád platí to samé. Abyste mohli stavět Křížovou výpravu a Džihád, musíte na to mít postavenou budovu.

Vždy se proto snažte udržovat si vaši víru a můžete i pokud se vám chce konvertovat nepřítelovo obyvatelstvo a tím mu zůsobovat potíže. Snáze se pak dobýjí. Taková náboženská válka má taky něco do sebe a mě se velmi líbila. Náboženství tedy v Medievalu hraje dosti velkou roli a nehodí se podceňovat.


Strategie do začátku

Základ je silná ekonomika umožňující dostatečnou produkci jednotek pro velkou válku. Dále kvalitnější jednotky než má soupeř. Hraji jen za katolické země, a proto se mé zkušenosti vztahuji jen k evropským zemím a dění v Evropě. Ze začátku je dobré produkovat jednotky, které nám počítač už nabízí. V provinciích, kde nějaké výrobny už jsou, upgradovat je. V ostatních se věnovat stavění farem nejlépe až na 40%. Přitom byste se měli pokusit uzavřít mír se všemi okolními zeměmi a snažit se ho udržet co nejdéle, abyste nemuseli odevzdávat peníze na výrobu a udržování vojenských jednotek v případném konfliktu. (I když zanedlouho na vás nějaká země stejně zaútočí).

V začáteční fázi hry, kdy je vaše uzemí malé je dobré stavět výrobny jednotek v centru země nebo co nejdále od nepřátelských provincií. To proto, že prohrané bitvy budou pustošit provincie sousedící s nepřátelskými. V některých provinciích se těží železo, které ve vyšší úrovni vyspělosti provincie umožní zlepšit útočnou sílu zde vyráběných jednotek.Také některé provincie dávají +valour speciálně vybraným jednotkám. Po dosažení určité ekonomické síly.(40% farma v každé provincii) je dobré začít stavět kostely a jiné "diplomatické budovy". Jak již víme výroba církevních budov, umísťování kněží a špiónů uklidňuje obyvatelstvo, kterému v pokročilejší části hry už nestačí jen umístěná posádka o síle kolem sta mužů a vysoké výnosy z farem. V provinciích, kde stavíte výrobny vojenských jednotek, se musí stále upgradovat. V této době už asi povedete první válku. Nejlepší je mít pro tuto příležitost už připravenou invazní armádu. A ještě lepší je mít tu armádu tak velkou, abyste konflikt ukončili během několika tahů. To znamená vytlačit nepřítele ze svého území a obsadit všechny jeho provincie. Válka totiž zpomaluje posilování ekonomiky, a vy musíte být co nejdříve ekonomicky silní, abyste mohli financovat pozdější války. Nové provincie po vystavění farem přinášejí další potřebné peníze do státní pokladny. Takže vidíte, že upgrade farem je jednou z nejdůležitějších činností ve hře. Pokud hrajete za katolické země a válku vedete s katolickou zemí, papež vás vždy exkomunikuje i když vás nepřítel napadl první. Pak vám hrozí napadení dalšími katolickými zeměmi a křížová výprava.

Další důležitou činností je upgrade výroben vojenských jednotek. Takoví Feudal Men-At-Arms zatočí se Spearmeny a Feudal Sergeants hravě odrazí Urban Militia a ještě zaženou Peasanty! V bitvách dále hodně rozhoduje, jakou morálku dodává generál vlastním vojákům a počet jeho hvězdiček. Při větších hodnotách jednotky více snášejí větší ztráty a hned neutíkají z boje. To samé platí i o nepříteli. Další posilující faktor je námořnictvo. Postupným obsazováním pobřežních moří se stanete opravdovým světovým četníkem. Po moři se s armádou můžete co nejrychleji dostat do jakékoli oblasti. Bránit svou rozlehlou říši, napadat nepřítele v týlu a pustošit či obsazovat jeho provincie, nebo podporovat obléhané spojence, kteří vás svým umístěním chrání před vojensky silnějším nepřítelem. Pak už budete schopni vést velké války s velmi silnými nepřáteli a mezitím stále zvyšovat ekonomickou sílu své země. Medieval je opravdu skvělá strategická hra, protože je v ní zahrnuta strategie vojenská i ekonomická, strategie vedení státu a diplomatická strategie. Počítač neustále reaguje na váš vývoj a vede celkem rozumnou politiku ostatních států.


Diverzní akce

Také přispěji s jedním postřehem (nebo taktikou - jak libo). Ne vždy totiž začínáte hrát s 5-6 provinciemi, které znamenají významný finanční přínos do kasy. Dánové začínají jen s jednou a dobytím Skandinávie si taky moc nepomůžou. Když sem chtěl s Dány expandovat, první na ráně byla mocná Německá říše. Obsadil sem Sasko a to bylo taky na dlouhou dobu to jediné, co sem dokázal udržet. Stavby stavět nelze pro malý výnos a armádu je třeba doplňovat. Napadl jsem tedy ostatní (sousední) německé provincie, které byly tou dobou slabě chráněny (v pořadí - Frankofonia, Bavorsko, Švábsko, Frankofonia, Pomořansko a zpět do Saska). Účelem není provincie udržet, ale jejich dobytím, získáváte kořist (ve Florinech samozřejmě) Po takovém kolečku jsem rychle vydělal okolo 15.000 Fl. a přitom oslabil infrastrukturu nepřítele. Taková částka vám umožní rychle postavit potřebné upgrady budov a vystavění lepší armády.....Chudáci Němci vám pak podlehnou jak holka po maturitním večírku.

Když vidím jak se zde roztrhl pytel se strategickými radami do začátku, tak vám také něco poradím. Jak už zmínil Black je velmi výhodné podnikat diverzní akce do sousedních provincií zvláště, když je soused zaměstnán válkou s někým jiným. Také lze vydělat finance prodáním budov v dobyté provincii, kterou nejsi schopen udržet nebo nechceš.Má to dvě výhody za prvé vyděláš finance a za druhé znemožníš protivníkovi budovat kvalitní vojáky a celkově oslabíš jeho ekonomiku.Finance ti umožní vytvořit vetší armádu s kterou napodruhé již danou provincii dobudeš snadněji.Mám ještě jednu radu týkající se strategie útoku.Nejlepší je zaútočit najednou na několik soupeřových provincií, i když třeba máte málo vojáků. Jeden z útoků vybojujte, ten početně nejvýhodnější a další klidně odvolejte.Ostatní útoky pouze fingujte.Protivník bude muset rozdělit svoje armáda jelikož je to tupý počítač tak to určitě udělená nestejnoměrně.Je sice pravda, že generál, který odvolává útoky získá časem titul váhavce,ale výhody jsou větší. S touto strategií mám už dobré zkušenosti z šoguna a teď se mi jen potvrzují. Málem bych zapomněl dodat, že tato rada se vyplatí hlavně při hraní na experta, když je počítač agresivnější.

Ale má to jednu nevýhodu. Takový plenitel nemá přílišnou oblibu mezi ostatními královskými rody (katastrofální důsledek na diplomacii) a co je nejhorší :o( vlastní lid se mi začal bouřit takovou měrou že jsem musel držen v provinciích obrovské armády! A ani kostely (mešity) a všichni agenti a kněží mi nepomáhaly. Zeal jsem měl všude na nule, takže raději s mírou.

Osobně žádné útoky neodvolávám. Zaútočím nepříteli na více provincíí, počítač většinou soustředí armády do jedné provincie. Pokud zvítězím dobře, pokud ne soustředím armády do pravděpodobné provincie kam nepřítel zahájí protiútok a v obrané bitvě zlomím jeho armádám páteř. To je vždy jen na počátku, pokud už mám vybudované armády, počítač nemá šanci. Pokud máte v armádě elitní jednotky porazíte jakoukoli armádu ( v bitvě je to vždy 16 jednotek proti 16). Pokud máte armády silnější, nepřítel ustoupí a část jednotek nechá umřít v hradu. Nepřítele většinou likviduji hned do poslední provincie. To je trošku nevýhodné pokud hraji za křesťany (málo princezen).


Morálka

Určitě jste si všimli že někdy určitá jednotka prchne z bojiště, jakmile narazí na nepřítele a ten samý typ jednotky v jiné bitvě bojuje jako smečka lvů téměř do posledního muže. Ptáte se proč?

Morálka je jeden z nejdůležitějších aspektů v bitvě.

  1. V průběhu bitvy stiskněte F1 zobrazí se vám přehled o vašich jednotkách na bojišti. Obrana,útok,brnění a také morálka. Údaje jsou už po započtení všech bonusů např. 1 valor znamená +1 útok + 1obrana +2 morálka.
  2. Pečlivě sledujte schopnosti vašeho generála. Pokud mezi jeho necnosti patří něco, co snižuje podstatně morálku jednotek, které pod ním bojují raději ho odstraňte. Např. pokud uteče z bojiště v panice může se stát, že dostane ocenění good runner to znamená -3 morálka a z nadějného generála je troska. Zvláště pozor při získávání špatných vlastností u královské rodiny, vše se může přenést na potomky.
  3. Stavte náboženské budovy všude kde je možné, získáte bonus morálky u nově postavených jednotek a také zvyšují spokojenost obyvatelstva.
  4. Chraňte své generály v bitvě, jejich ztráta má obrovský negativní efekt na morálku, ale to zjistíte velmi brzo.
  5. Každý typ jednotky dostává do vínku různě velikou hodnotu morálky. Špičkové v tomto směru jsou jednotky těžkých katolických rytířů a muslimští členové sekt.

Loajalita

Udržet loajalitu v provinciích jde i bez posádky, záleží na konkrétních podmínkách. Ze začátku určitě držte posádku v provincii alespoň 100 mužů, jinak loajalitu neudržíte. Zde je několik tipů:

  1. Záleží na obtížnosti kterou hrajete. Při vyšší obtížnosti roste riziko vzpoury ,ale to může být i výhoda. Počítačový hráč má občas problémy udržet loajalitu ve svých provinciích.
  2. Používejte špióny, při větším počtu jsou docela účinní ve zvyšování loajality.
  3. Pokud zničíte celý národ udržujte v provinciích, které mu patřily loajalitu vyšší než 150%, vyhnete se riziku znovuzrození. Opatrně s použitím automatického řízení daní. Počítač se snaží udržet hranici loajality na 100 procentech a to na zabránění znovuzrození nestačí.
  4. Některé provincie mají větší sklon k rebelii než jiné. Např.Portugalsko, Litva, Prusko a další, tam se asi stálým posádkám nevyhnete.
  5. Stavte budovy jako farmy, kostely, hrady - zvyšují spokojenost.
  6. Používejte správce území s vysokou hodnotou Dread nebo pokud ve svých vlastnostech zvyšují spokojenost.
  7. Několikrát se mě stalo, že vzpoura vznikla i když loajalita byla větší než 100% s hláškou, že je posádka menší než 100 mužů. Proto při vyšší obtížnosti raději mějte posádku všude.
  8. Udržujte přímý kontakt s králem. Provincie, které nemají přímý kontakt na krále, mají větší šanci na vznik vzpoury. Spojení musí být po zemi nebo loděmi po moři. Nikdy krále neizolujte tak, aby neměl na některé území kontakt. Pokud některá provincie ztratí kontakt (např. potopením vašich lodí) okamžitě zkontrolujte loajalitu.
  9. Pokud obsadíte území s jinou vírou než je vaše, použijte náboženské agenty na změnu víry.
  10. Loajalita závisí i na vlastnostech krále. Bezbožný král bude mít problémy v nábožensky založených provinciích. Naopak oblíbený král může zvednout spokojenost o pěkných pár procent nahoru, ale pozor když umře, jeho nástupce tolik dobrých vlastností mít nemusí.
  11. Pozor při exkomunikaci na riziko náboženské vzpoury.